Documenten De Cromme Leeck |
|
|
Resize via rechteronderhoek (niet in Internet Explorer) **of** open deze PDF beeldvullend in apart window |
|
Documentnummer | : | 201204 |
---|---|---|
Titel | : | Schoolstrijd in Wognum |
Auteur(s) | : | Feringa, Roelie & Groot, K. (Ko) & Veken, C.A.G. (Kees) |
Datering | : | 1870 |
Beschrijving | : | De zorg voor het onderwijs was in Nederland van oudsher de taak van de staatskerk, d.w.z. de Nederlandse Hervormde Kerk (nu onderdeel van de Protestantse Kerk in Nederland). Veelal werd het onderwijs in de kerk zelf gegeven. Met de komst van de Verlichting, een stroming in het Europese denken waarin niet langer de wetten van God, maar de menselijke rede een richtsnoer waren voor het handelen van de mens, ontstonden nieuwe ideeën aangaande de inrichting van de maatschappij en met name het onderwijs. Veel dominees werden door de ideeën van de Verlichting aangetrokken. Zo ook Jan van Nieuwenhuysen, die in 1874 de Maatschappij tot Nut van het Algemeen oprichtte. Onder invloed van de Verlichting en het Nut kwam in 1806 de eerste Onderwijswet tot stand: er kwamen openbare en bijzondere lagere scholen. De bijzondere scholen werden opgericht door kerkelijke instellingen of door particulieren. Wel moest de gemeentelijke overheid toestemming geven voor het oprichten van een bijzondere school. etc |
Collectie | : | Historische Stichting "De Cromme Leeck" |
Type document | : | Jaarboeken |
Uitgave | : | Jaarboek 2012 |
Download PDF-document | : | www.decrommeleeck.nl/documenten/pdf/201204.pdf |
Record aangepast: 27 april 2022